Соціальна травма vs несприятливий досвід дитинства українських дітей вимушених мігрантів

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.29038/2306-3971-2024-01-32-32

Ключові слова:

міграція, вимушені мігранти, діти мігрантів, соціальна стійкість, російська військова агресія, внутрішньо переміщені особи

Анотація

Мета статті – вивчення ключових проблем, із якими стикаються українські діти вимушених мігрантів і переживають події такого характеру, що класифікуються як соціальна травма. Автори рефлексують дослідження, зосереджені на дітях-мігрантах, і наголошують на врахуванні умов, за яких ця міграція відбулася, а саме: вимушена спонтанна міграція внаслідок військової агресії росії проти України. Ураховуючи масштаби вимушеної міграції українців і за кількістю, і за поширеністю, збільшення чисельності спричинених міграцією соціальних проблем є важливим чинником соціальних трансформацій в Україні та країнах ЄС. Звернено увагу на той факт, що діти переживають унікальний досвід, котрий впливає на їхнє дитинство, провокуючи виникнення феномену «соціальної криптомнезії» й вимагаючи мобілізації адаптаційних ресурсів. Окремо висвітлено аспекти застосування дітьми старих соціальних практик у нових (подекуди екзистенційних) умовах життя, що ускладнює перебіг процесів адаптації, інтеграції та акультурації. Здійснено аналіз травматичного впливу на соціалізацію таких негативних явищ, як стигматизація, культурний шок, етнічна дисоціація. Наведені у статті результати досліджень підтверджують високий рівень травматичного досвіду дітей вимушених мігрантів, які пережили обстріли, життя в сховищах, окупацію, фільтраційні табори, злидні, голод тощо. Важливим є вивчення адаптаційних ресурсів, що допомагають дітям пристосуватися до нових умов життя.

Посилання

Alexander, J. С. (1990). Approaches to culture: Poststructuralist. In (eds.) J. Alexander and S. Siedman, Culture and Society: Contemporary Debates. Cambridge University Press, 375. Retrieved May 16, 2024 from https://archive.org/ details/culturesocietyco0000unse

Alexander, D. E. (2013). Resilience and disaster risk reduction: an etymological journey. Nat. Hazards Earth Syst. Sci., 13, 2707–2716. DOI: 10.5194/nhess-13-2707-2013

Algan, Y. et al. (2012). Cultural Integration of Immigrants in Europe. Ed. by Y. Algan, A. Bisin, A. Manning, T. Verdier. Oxford University Press. Retrieved May 14, 2024 from https://library.oapen.org/viewer/web/viewer. htmlfile=/bitstream/handle/20.500.12657/33862/453470.pdf?sequence=1&isAllowed=y

American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, 5th ed. Arlington, VA: American Psychiatric Publishing.

Berry, J. W. (1997). Immigration, Acculturation, and Adaptation. Applied Paychology, 46(1), 5–34. https://doi.org/10.1111/j.1464-0597.1997.tb01087.x

Bjornsson, A. S., Hardarson, J. P., Valdimarsdottir, A. G., Gudmundsdottir, K., Tryggvadottir, A., Thorarinsdottir, K., et al. (2020). Social trauma and its association with posttraumatic stress disorder and social anxiety disorder. J. Anxiety Disord, 72, 102228. DOI: 10.1016/j.janxdis.2020.102228

Children of War (2024). Retrieved May 12, 2024 from https://childrenofwar.gov.ua/

Dembitskyi, S. S. (2018). The level of psychological distress as an indicator of the adaptability of internally displaced persons: the dynamics of changes (2016–2018). Ukrainian society: monitoring social changes, 6(20), 372–378. Retrieved March 12, 2024 from https://isnasu.org.ua/assets/files/books/2018/monitoring-2018statti.pdf

Dembitskyi, S. S., Zlobina, O. G., Sydorov, M. V.-S., & Mamonova, H. A. (2020). The State of psychological distress among various social groups in Ukraine during the Covid-19 pandemic. Ukr. socìum, 2(73), 74–92. https://doi.org/10.15407/socium2020.02.074

Dolya, I., & Klymenko, O. (2023). Key Migration Strategies of Ukrainian Youth in the Conditions of Russian Armed Aggression. Sociological Studios, 1(22), 43–52. https://doi.org/10.29038/2306-3971-2023-01-43-52

Ensor, M. O. et al. (2008). Children and Migration: At the Crossroads of Resiliency and Vulnerability. Ed. by M. O. Ensor, E. M. Gozdziak. Retrieved May 12, 2024 from https://www.academia.edu/2014953/Children_ and_Migration_At_the_Crossroads_of_Resiliency_and_Vulnerability

Klein, R., Nicholls, R. & Thomalla, F. (2003). Resilience to natural hazards: How useful is this concept? Environmental Hazards, 5, 35–45. http://dx.doi.org/10.1016/j.hazards.2004.02.001

Klymenko, O. (2021). The Problem of Migration of Unaccompanied Children. Sociological Studios, 2(19), 21–30. https://doi.org/10.29038/2306-3971-2021-02-21-30

Lesschaeve, Ch., & Glaurdi, J. (2023). The Ties that Bind: War Histories and Online Social Networks in Postwar Societies. Journal of Conflict Resolution, 0(0), 1–25. https://doi.org/10.1177/00220027231190917

Ministry of Social Policy of Ukraine (2024). Strategy for the demographic development of Ukraine for the period up to 2040. MSP of Ukraine. Retrieved April 19, 2024 from https://www.msp.gov.ua/projects/870/

Neuner, F. (2022). Physical and social trauma: towards an integrative transdiagnostic perspective on psychological trauma that involves threats to status and belonging. Clin. Psychol. Rev. 99, 102219. DOI: 10.1016/j.cpr.2022. 102219

NHS Cheshire and Merseyside (2024). What are Adverse Childhood Experiences ACEs? Retrieved April 10, 2024 from https://www.liverpoolcamhs.com/aces/what-are-adverse-childhood-experiences/

OECD (2015). Helping immigrant students to succeed at school – and beyond. Retrieved May 5, 2024 from https://www.oecd.org/education/Helping-immigrant-students-to-succeed-at-school-and-beyond.pdf

Osadcha, Ya. (2023, 18 February). How many displaced children survived hostilities and occupation – research. Ukrainian Pravda. Retrieved April 14, 2024 from https://life.pravda.com.ua/society/2023/02/18/252919/

Portes, А., McLeod, Jr., & Parker, R. (1978). Immigrant Aspirations. Sociology of education, 5, 219.

Portes, А., & Rumbaut, R. (2001). Legacies: The story of the Immigrant Second Generation. Retrieved May 10, 2024 from https://books.google.com.ua/books/about/Legacies.html?id=2hWsgN2P8gcC&redir_esc=y

Shcherban, S., Chernousov, A., & Prashko, O. (2023). The situation of internally displaced families with children, foster families and family-type children's homes in war conditions. SOS Children's towns, Ukraine. Retrieved May 7, 2024 from https://sos-ukraine.org/wp-content/uploads/2023/02/rezultaty-doslidzhennya-dity-i-vijna-veresen-lystopad-2022r.pdf

Studennikova, I. (2024). Social expenditures: what and why the state financed in 2023 and what will change in 2024. Ukrinform. Retrieved April 17, 2024 from https://www.ukrinform.ua/rubric-polytics/3853235-socialni-vidatki-so-i-comu-finansuvala-derzava-u-2023-roci-ta-so-zminitsa-v-2024mu.html

Tei, S. & Fujino, J. (2023) Adverse effects of empathy and cognitive inflexibility on social trauma. Front. Psychol. 14:1090297. DOI: 10.3389/fpsyg.2023.1090297

Timmerman, P. (1981). Vulnerability, resilience and the collapse of society: a review of models and possible climatic applications. Environmental Monograph, 1, Toronto: Institute for Environmental Studies, University of Toronto.

Unicef (n.a.). Children and migration. Retrieved April 11, 2024 from https://www.gfmd.org/sites/g/files/tmzbdl1801/files/documents/gfmd_brussels07_contribution_unicef_children_and_migration_en.pdf

Zolkoski, S.M., & Bullock, L.M. (2012). Resilience in children and youth: A review. Children and Youth Services Review, 34, 2295–2303. http://dx.doi.org/10.1016/j.childyouth.2012.08.009

Завантаження

Опубліковано

26.06.2024

Номер

Розділ

СОЦІАЛЬНІ РЕАЛЬНОСТІ В ЕМПІРИЧНИХ ДОСЛІДЖЕННЯХ