Ціннісно-нормативні моделі міського середнього класу в Україні (за даними компанії TNS)
DOI:
https://doi.org/10.29038/2306-3971-2016-02-31-40Ключові слова:
індекс, вимірювальна модель, факторний аналіз, аналіз надійності, ідентифікація середнього класуАнотація
Розглянуто середній клас як рушійну силу суспільства – високо-освічену, професійну, а отже, інноваційну, винахідливу, схильну до ризиків, при цьому будучи відносно забезпеченими, його пред-ставники більшою мірою здатні до розв’язання суспільно значимих проблем. За даними компанії TNS Ukraine (2015), ідентифіковано середній клас (11,9 % серед дорослого 16+ населення міст) та обґрун-товано його наявність відмінними від решти прошарків соціально-демографічною структурою й ціннісно-нормативною системою.
За допомогою факторного аналізу та аналізу надійності ви-окремлено такі статистично значущі ціннісно-нормативні моделі, як модель професійної престижності (представлена показниками мате-ріальної зорієнтованості, стимуляційного суперництва, престижного вигляду, первинності кар’єри та успіху); модель готовності до інно-вацій (використання передових технологій, підприємництво, при-дбання техноновинок, первинність інтересу успіху); модель го-товності ризикувати (цільовий ризик, гострота відчуттів, подолання труднощів, готовність до змін); модель соціальної відповідальності (соціальна активність, захист довкілля, індивідуальна впливовість).
За кожною моделлю побудовано усереднений індекс, кожен є валідним та надійним; усі також виявились узгодженими та скорельованими.