Міграційна мобільність абітурієнтів Волинської області: проблема вибору Україна vs Польща крізь призму стереотипів

Автор(и)

  • Irina Klimuk Мала академія наук України
  • Sofia Penkovska Луцький навчально-виховний комплекс № 9 Луцької міської ради

DOI:

https://doi.org/10.29038/2306-3971-2017-02-26-32

Ключові слова:

освітня міграція, інтелектуальний капітал, стереотип, міграція абітурієнтів, чинники освітньої еміграції

Анотація

У статті проаналізовано систему чинників міграційної мобільності абітурієнтів Волинської області щодо вступу до польських ВНЗ крізь призму панівних стереотипів. Задля цього проведено соціологічне опитування (листопад 2017 р.) трьох цільових груп: абітурієнтів польських ВНЗ – учнів 10–11 класів Волинської області, студентів польських ВНЗ, та студентів українських ВНЗ, які до навчання проживали на території Волинської області. Установлено, що пріоритетами вибору польських
вищих навчальних закладів є можливість отримання диплома міжнародного зразка, привабливий клімат на ринку праці Республіки Польщі, вища якість польської освіти, достатня матеріально-технічна база. Аналіз результатів засвідчує дещо ідеалізовані уявлення українських абітурієнтів стосовно вищої освіти в Польщі. Зокрема, вагомими є проблеми, пов’язані із мовним бар’єром й складним матеріальним становищем, а от термін адаптації є не надто тривалий. Підтверджено також необґрунтованість панівних думок стосовно кращої якості освіти в Польщі, аніж в Україні, у зв’язку з відсутністю відмінностей згідно з об’єктивними критеріями та привабливих умов для працевлаштування у сфері високооплачуваних професій тощо. Стереотипною можна вважати таку причину вибору польського ВНЗ, як корумпованість української системи освіти. Досліджено, що насадження панівних стереотипів та прагнення навчатися в Польщі втілюються за допомогою потужної інформаційної кампанії в Україні, а також закріплених на законодавчому рівні умов щодо навчання іноземних студентів, і затребуваність українського інтелектуального ресурсу спричинена потребою в поліпшенні демографічної ситуації Польщі. Посилення міграційних настроїв волинян зумовлюється не лише активною інформаційною політикою ВНЗ Польщі у Волинській області, а й нестійкою ситуацією в державі (лише 11 % абітурієнтів та студентів польських ВНЗ прагнуть повернутися до України). Поліпшення соціально- політичного та економічного клімату в Україні, розвиток науково-технічного складника вищої освіти потрібні задля пріоритетності вибору українських вищих навчальних закладів, бажання повернення в країну з отриманими знаннями, досвідом, потенціалом.

Посилання

1. Migration and Remittances Factbook 2016 (2016), World Bank, https://siteresources.worldbank.org/ INTPROSPECTS/Resources/334934-1199807908806/4549025 1450455807487/Factbookpart1.pdf/
2. Center for Society Studies (2016), https://cedos.org.ua/uk/osvita/ukrainski-studenty-za-kordonom-skilky-ta-chomu
3. Smaliichuk, G. V. (2014), Educational migration in the conditions of labor market transformation: importance and features of regulation, Economy and Law, Issue 26, Pр. 64–70.
4. Rybakovsky, L. L. (2011), Migration potential: evaluation criteria and current scales, Moscow: Economics. Sociology. Management, Pp. 23–24.
5. Oksamitna, S. (2012), Intergenerational social mobility in the focus of academic and socio-political interests, Sociology: theory, methods, marketing, No. 3, Pp. 28–44, http://nbuv.gov.ua/UJRN/stmm_2012_3_4
6. Katrovsky, A. P. (2003), Development of the Territorial Structure of the Higher School of Russia, Moscow: History of science and technology, 395 р.
7. The ranking system of Higher Education, https://www.topuniversities.com/system-strength-rankings/2016
8. Legislation of Republic of Poland, http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20130001650/ T/D20131650L.pdf
9. Khutky, D. O. (2013), Education at the Master's programs of NaUKMA: thoughts of students of the master's degree, Sociological studios, Vol. 2, No. 3, Pp. 103–108.

Завантаження

Опубліковано

02.04.2024

Номер

Розділ

СОЦІАЛЬНІ РЕАЛЬНОСТІ В ЕМПІРИЧНИХ ДОСЛІДЖЕННЯХ