Споживчі практики як тип повсякденних практик у сучасному українському суспільстві
DOI:
https://doi.org/10.29038/2306-3971-2018-01-37-41Ключові слова:
споживання, форми споживчих практик, типи споживчих практик, споживачАнотація
Споживчі практики визначаються як тип повсякденних практик, що характеризуються наявністю учасників (споживачів), специфікою діяльності, яка є повсякденною та узвичаєною, формується в контексті певної культури та зазнає впливу як зовнішніх, так і внутрішніх змін. Артикуляція споживчих практик полягає в зростаючому інтересі до проблеми споживання, типів споживачів, форм споживання. Реконфігурація споживчих практик визначає характер таких практик, виходячи з культурних та соціальних умов розвитку суспільства. Так, багатство, заможність тривалий період у нашій країні були в статусі маргінальності. На сьогодні бути багатим – бажаний статус для багатьох громадян. Найбільше сучасні споживчі практики зазнають інших змін, пов’язаних із запозиченням зразків, норм, цінностей споживання інших країн та культур. Результати деяких соціологічних досліджень указують на погіршення економічного становища громадян України, що відображається й на їхніх споживчих уподобаннях. Отже, споживчі практики громадян із низьким рівнем доходів характеризуються економією, заощадливістю, відмовою від закупок на тривалий час. Водночас споживчі практики більш заможних верств населення мають тенденцію до розширення напрямів витрат, зокрема на платну освіту або медицину, на дозвілля й відпочинок, на здоров’я тощо, які для них поступово можуть ставати повсякденними.
Посилання
Balakireva, O. M., Dmytruk, D. A. (2018). Trends of socio-economic assessments and expectations of Ukraine’s population in the end of 2017., Ukrainian socium, 1 (64), Pp. 95–111. https://doi.org/10.15407/socium2018.01.095
Berger, P., Luckmann, T. (1995). The Social Construction of Reality. A Treatise on sociology of Knowledge. Moscow : Medium, 323 p.
Burde, P. (2001). Practical sense. St.Petersburg : Aleteya, 562 p.
Volkov, V., Harhordin, O. (2008). Theory of practices. St.Petersburg: Publisher of the European university at St. Petersburg, 298 p.
Kuzmuk, O. (2015). The features of institutionalization of consumer behavior in Ukrainian society. Grani, 3 (119), Pp. 68–71.
Makeev, S., Oksamytna, S., and other (2017). State of singularity: social structures, situations, everyday practices. Kyiv : NaUKMA, 180 p.
Nabrusko, I. Y. (2009). Shopping as a special socio-cultural practice of a modern society. Scientific notes of NaUKMA. Sociological Sciences, Vol. 96, Pp. 77–81.
Pachkovskyy, Y. F., Maksymenko, A. O. (2014). Consumer behavior of Ukrainian households : monograph. Lviv : the Ivan Franko National University of Lviv, 292 p.
Results of national annual monitoring surveys 1992–2016 (2016). Retrived May 25, 2018 from http://i-soc.com.ua/assets/files/monitoring/dodatki2016.pdf
Siusel, Y. (2017). Socio-philosophical aspect of consumer behavior as a communicative action: monograph. Kyiv : Company «NVP «Interservice», 182 p.
Ukraine 2017–2018: New realities, old problems (assessments). (2018). Ukraine-2017: Slowly but Surely Moving Forward Forecasts-2018 Public Opinion on the Results of 2017. Kyiv, 142 p.
Shanhina, L., Yurchyshyn, V. (2017). Index of Current Economic Capacity: comprehensive assessment of socio-economic situation in Ukraine. Kyiv : Zapovit, 44 p.
Shkonda, І. (2015). Theoretical Approaches to the Sociological Studies of Consumption Practices. Sociological Studios, 1(6), Pp. 34–39.
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2018 Valentyna Liubchuk
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.