Онлайн фокус-групи: особливості організації та проведення
DOI:
https://doi.org/10.29038/2306-3971-2022-01-32-40Ключові слова:
онлайн-фокус-групи, рекрутинг учасників фокус-груп, групова динаміка, гайд фокус-групового інтерв’ю, якісні методи соціологічних дослідженьАнотація
У статті здійснено аналіз ключових аспектів організації та проведення онлайн-фокус-груп, визначено можливості й обмеження методу, шляхи усунення/пом’якшення можливих проблем, із якими може зіткнутися дослідник, використовуючи зазначений метод. Власний досвід та досвід колег, котрі стали активно використовувати онлайн-фокус-групи у період карантину, систематизовано за такими визначальними характеристиками, як: 1) доцільність використання цього методу (залежно від теми дослідження й специфіки цільової аудиторії); зазначено, що онлайн-фокус-групи «працюють» на користь таких досліджень, цільовою аудиторією яких є активні користувачі інтернету та/або закриті, важкодоступні групи, групи експертів, що є нечисленними й водночас розпорошеними територіально; 2) шляхи та особливості здійснення рекрутингу учасників; підкреслено, що рекрутинг здійснюється не лише через онлайн-панелі та методом снігової кулі, але й через пошук у групах за інтересами в соцмережах з обов’язковою попередньою бесідою задля з’ясування істинних мотивів участі в дослідженні певної людини, а також технічної готовності потенційного учасника до онлайн-формату проведення фокус-групи; зазначено, що, за потреби, здійснюється додаткова попередня підготовка учасників; 3) специфіка гайду для онлайн-фокус-групи, що вимагає ретельної деталізації всіх питань і вказівок з урахуванням виникнення різноманітних стандартних та нестандартних ситуацій, технічних проблем; 4) проблеми й способи підтримання групової динаміки, які тяжіють у бік максимального наближення до офлайн-формату, імітації його умов, урізноманітнення форм запитань, застосування групових завдань; підкреслено, що окремої уваги потребує вирішення питання про жорсткість/м’якість вимог до організації й умов проведення онлайн-фокус-груп; 5) методики та прийоми, які довели свою ефективність для онлайн-формату фокус-груп: тестування сайтів, роликів, деяких продуктів і послуг, використання проєктивних методик тощо; 6) особливості роботи модератора, які вимагають додаткової підготовки, розв’язання проблеми вигорання тощо.
Посилання
Abrams, K., & Gaiser, T. (2017). Online Focus Groups. The SAGE Handbook of Online Research Methods, 435–450. https://dx.doi.org/10.4135/9781473957992.n25.
Borochoff, E. (2022). Differences between traditional and online focus groups. Retrieved May 30, 2022, from https://blog.remesh.ai/should-you-use-online-focus-groups.
Budanova, O. (2021). Online focus group interviews: new old methods of research. IV Congress SAU Transformation of social institutions in the information society: theses, Kharkiv, October 28–29, 340–341. Retrieved May 26, 2022 from https://sau.in.ua/app/uploads/2021/10/theses_iv_congress_sau.pdf.
Daniels, N. et.al. (2019). STEER: Factors to Consider When Designing Online Focus Groups Using Audiovisual Technology in Health Research. International Journal of Qualitative Methods, 18, 1–11. https://doi.org/10.1177/1609406919885786.
Farakhutdinov, Sh. (2020). Online focus groups: methodological features and heuristic possibilities. Sociology, 6, 16–22.
Girnyk, A., & Girnyk, D. (2009). method of online focus groups. Science Academic notes, 97, 24-27. Retrieved May 15, 2022 from http://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/3958.
Krasnovsky, O., & Kharchenko, N. (2012). Cheesy and beautiful: online follow-up in Ukraine. Marketing in Ukraine, 3, 14–21.
Moore, T., McKee, K., & McLoughlin, P. (2015). Online focus groups and qualitative research in the social sciences: their merits and limitations in a study of housing and youth. People, Place and Policy, 9(1), 17–28. https://doi.org/10.3351/ppp.0009.0001.0002.
Oliinyk, O. (2020). Possibility and exchange of the method of online focus groups. Problems in the development of sociological theory: Conceptual strategies for dealing with the social consequences of the COVID-19 pandemic. Materials of the XVII International Scientific and Practical Conference, Kyiv: Scientific Capital, 76–77. Retrieved May 05, 2022 from https://sociology.knu.ua/sites/default/files/newsfiles/2020-issuesinthedevelopment¬ofsociologicaltheory-proceedings.pdf.
Oliinyk, O. (2021). Features of organizing and conducting online focus groups. IV Congress SAU Transformation of social institutions in the information society: theses, Kharkiv, October 28-29, 341–343. Retrieved May 26, 2022 from https://sau.in.ua/app/uploads/2021/10/theses_iv_congress_sau.pdf.
Pavlova, T., Sikorskaya, M., & Shashkin, A. (2016). Traditional focus group and online discussion in forum format: comparison of methods. Retrieved May 15, 2022 from https://dereksiz.org/tradicionnaya-fokus-gruppa-i-onlajn-diskussiya-v-formate-forum.html.
Quarantine as a trigger for psychological and social problems. Focus group follow-up. Psychological service of the system of education in the Vinnitsa region. Retrieved May 15, 2022 from https://vinps.vn.ua/?p=1232.
Social media and search engines are the most popular news outlets in Ukraine (2021). Composition.ua. Retrieved May 26, 2022, from https://sostav.ua/publication/sotsmerezh-ta-poshukoviki-najpopulyarn-sh-dzherela-nformats-v-ukra-n-89917.html.
Tates, K., Zwaanswijk, M., Otten, R., et al. (2009). Online focus groups as a tool to collect data in hard-to-include populations: examples from paediatric oncology. BMC Med Res Methodology, 9. https://doi.org/10.1186/1471-2288-9-15.
The Pros and Cons of Online Focus Groups (2020). Provoke Insights. Retrieved May 05, 2022 from https://provokeinsights.com/the-pros-and-cons-of-online-focus-groups/.
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Oksana Oliinyk
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.