Перевірка підходу до поділу індексу психологічного дистресу SCL-9-NR на критеріальні рівні

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.29038/2306-3971-2023-02-32-32

Ключові слова:

психологічний дистрес, SCL-9-NR, індекс, соціальні дослідження, класифікація

Анотація

У статті розглянуто методику для вимірювання психоло­гіч­ного дистресу методикою SCL-9-NR, автором якої є С. Дембіцький. Вона є адаптованою і валідизованою версією методики SCL-90-R, розроб­ле­ної Л. Дерогатісом. На підставі тверджень SCL-9-NR здійсню­ється побудова індексу психологічного дистресу, значення якого змінюються від 0 до 27. Також С. Дембіцький запропонував по­діл цього індексу на критеріальні рівні. Це дало змогу ство­ри­ти порядкову категоріальну змінну, яка включає три альтернативи й характеризує рівень дистресу респондента: нормальний (зн­а­чення індексу змінюються від 0 до 12), підвищений (значення індексу змінюються від 13 до 16) та високий (значення індексу становлять 17 і вище). Критеріальні рівні встановлювалися емпі­рич­ним шляхом на підставі п’яти досліджень, проведених у 2015–2017 рр. Та виникає запитання, чи можна такий поділ індексу вважати обґрунтованим.

Для перевірки підходу до поділу індексу психологічного дистресу на критеріальні рівні здійснено альтернативну класифі­кацію (класифікацію LCA) із застосуванням аналізу латентних класів. Після цього її порівняли з результатом поділу індексу на критеріальні рівні (класифікацією за критеріальними рівнями). Виявилося, що обидві класифікації між собою корелю­ють, проте їх не можна назвати дуже подібними. Зокрема, класи­фі­кація LCA не змогла коректно класифікувати респондентів із підвищеним рівнем дистресу. Респонденти з нормальним і високим рівнями дистресу класифікуються переважно правильно. Крім того, звернено увагу на те, що твердження методики SCL-9-NR можуть мати різну вагу. Цього не було враховано під час побудови індексу психологічного дистресу і його поділу на критеріальні рівні. Тому важливо звернути увагу на необхідність створення не лише альтернативної класифікації респондентів за рівнем дистре­су, а й на альтернативний спосіб побудови індексу, який би враховував різну вагу пунктів методики SCL-9-NR.

Посилання

Dembitskyi, S. (2016). Express test SCL-9-NR: evaluation method of psychological distress expressiveness for mass surveys. Sociology: Theory, Methods, Marketing, 1, 52–64.

Dembitskyi, S. (2017). Determination principles of the criterial levels of the sociological test. Ukrainian society, 4(63), 22–34. https://doi.org/10.15407/socium2017.04.022

Dembitskyi, S. (2019). Development of sociological tests: methodology and practice of its application. Institute of Sociology NAS of Ukraine.

Dembitskyi, S. (2022). Psychological distress index SCL-9-NR. In Ye. Golovakha & S. Dembitskyi (Eds.), Complex measurement tools in sociological research: development, adaptation, substantiation of reliability (pp. 292–330). Institute of Sociology NAS of Ukraine.

Dembitskyi, S. S., Zlobina, O. G., Sydorov, M. V. S., & Mamonova, H. A. (2020). The state of psychological distress among various social groups in Ukraine during the COVID-19 pandemic. Ukrainian society, 2(73), 74–92. https://doi.org/10.15407/socium2020.02.074

Derogatis, L., & Fitzpatrick, M. (2004). SCL-90-R, the Brief Symptom Inventory (BSI), and the BSI-18. In M. E. Maruish (Eds.), The use of psychological testing for treatment planning and outcomes assessment, vol. 3: Instruments for adults (pp.1–42). New Jersey, London: Lawrence Erlbaum Associated Publishers.

R Core Team (2021). R: A language and environment for statistical computing. R Foundation for Statistical Computing, Vienna, Austria. https://www.R-project.org/

Ridner, S. H. (2004). Psychological distress: concept analysis. Journal of advanced nursing, 45(5), 536–545. https://doi.org/10.1046/j.1365-2648.2003.02938.x

Sereda, Y., & Dembitskyi, S. (2016). Validity assessment of the symptom checklist SCL-90-R and shortened versions for the general population in Ukraine. BMC psychiatry, 16(1), 1–11. https://doi.org/10.1186/s12888-016-1014-3

UNiDOS Reports (2023). Retrieved December 19, 2023 from http://unidos.univ.kiev.ua/?q=uk/zvity_pro_doslidzhennya

Weller, B. E., Bowen, N. K., & Faubert, S. J. (2020). Latent Class Analysis: A Guide to Best Practice. Journal of Black Psychology, 46(4), 287–311. https://doi.org/10.1177/0095798420930932

Завантаження

Опубліковано

20.12.2023

Номер

Розділ

МЕТОДОЛОГІЯ ТА МЕТОДИ СОЦІОЛОГІЧНИХ ДОСЛІДЖЕНЬ