Учитель у постконфліктному контексті: соціологічне розуміння освіти миру

Автор(и)

  • Тамар Шінджіашвілі Факультет педагогічних наук, Сухумський державний університет, Грузія https://orcid.org/0009-0005-1953-9633
  • Лія Ахаладзе Відділ наукових досліджень та розробок, Сухумський державний університет, Грузія https://orcid.org/0000-0003-4478-4989

DOI:

https://doi.org/10.29038/2306-3971-2025-01-12-12

Ключові слова:

освіта миру, постконфліктне суспільство, примирення, Грузія, критична педагогіка, соціологічний аналіз

Анотація

У статті досліджується соціологічна роль вчителів у постконфліктних контекстах, з особливим акцентом на Грузію, країну, сформовану етнічними конфліктами та великомасштабним внутрішнім переміщенням. Спираючись на теорії освіти миру та якісні методи дослідження, у статті аналізується, як вчителі діють як агенти примирення, соціальної згуртованості та трансформації в суспільствах, глибоко вражених травмою та конфліктом. Об’єднавши теоретичні внески Йохана Галтунга, Пауло Фрейре та Бетті Рірдон, дослідження підкреслює, як освіта може стати механізмом сприяння діалогу, критичному мисленню та інклюзивним наративам. Емпіричні дані взяті з інтерв’ю з грузинськими вчителями, які працюють у внутрішньо переміщених та етнічно різноманітних регіонах, таких як Шида Картлі, Самегрело та Марнеулі. Отримані результати показують, що вчителі діють не лише як передавачі знань, але й як агенти емпатії, критичного мислення та міжкультурного діалогу. Незважаючи на обмежену інституційну підтримку та прогалини в навчальних програмах, багато вчителів займаються неформальною педагогікою миру, орієнтуючись на проблеми травми, історичних наративів і довіри. Дослідження підкреслює необхідність підходів до навчання з урахуванням травми, інклюзивних підручників і узгодженої освітньої політики, орієнтованої на мир. У ньому робиться висновок, що за відсутності системної підтримки вчителі залишаються життєво важливими для побудови культури миру. Випадок з Грузією показує, що освіта миру є не просто теоретичною конструкцією, а невідкладною педагогічною та соціально-політичною відповіддю на поточні постконфліктні виклики.

Посилання

Bajaj, M. (2008). Envisioning a just education: Peace pedagogy and human rights education in the United States. Peace and Change, 33(4), 450–475. https://doi.org/10.1111/j.1468-0130.2008.-00509.x

Bajaj, M., & Hantzopoulos, M. (2016). Peace education: International perspectives. Bloomsbury.

Bickmore, K. (2005). Reconciliation initiatives and school-based citizenship education. Theory and Research in Social Education, 33(1), 1–28.

Bush, K. D., & Saltarelli, D. (2000). The two faces of education in ethnic conflict: Towards a peace-building education for children. UNICEF Innocenti Research Centre.

Cole, E. A. (2007). Teaching the violent past: History education and reconciliation. Rowman & Little-field.

CRRC (2021). Attitudes toward reintegration and peace in Georgia’s conflict regions. Caucasus Research Resource Centers.

Davies, L. (2004). Education and conflict: Complexity and chaos. Routledge Falmer.

Freire, P. (1970). Pedagogy of the oppressed. New York: Herder and Herder.

Galtung, J. (1969). Violence, peace, and peace research. Journal of Peace Research, 6(3), 167–191. https://doi.org/10.1177/002234336900600301

Hooks, B. (1994). Teaching to transgress: Education as the practice of freedom. Routledge.

Johnson, D., & Johnson, R. (2006). Peace education for consensual peace: The essential role of conflict resolution. Journal of Peace Education, 3(2), 147-174. http://dx.doi.org/10.1080/17400200600874792

Lederach, J. P. (1997). Building peace: Sustainable reconciliation in divided societies. Washington, DC: United States Institute of Peace Press.

McCully, A. (2012). History teaching, conflict and the legacy of the past. Education, Citizenship and Social Justice, 7(2), 145–159.

MoES (Ministry of Education and Science of Georgia). (2018). National Curriculum of Georgia 2018–2024. Retrieved May 20, 2025 from https://mes.gov.ge

MoES (2022). Education Development Strategy of Georgia 2022–2032.

Novelli, M., & Lopes Cardozo, M. T. A. (2008). Conflict, education and the global south: New critical directions. International Journal of Educational Development, 28(4), 473–488. https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2008.01.004

OECD (2021). Global competency for an inclusive world. Organization for Economic Cooperation and Development.

Parliament of Georgia. (2021). Law of Georgia on General Education. Retrieved May 20, 2025 from https://matsne.gov.ge

Reardon, B. A. (1988). Comprehensive peace education: Educating for global responsibility. New York: Teachers College Press.

Reardon, B. A. (1999). Peace education: A review and projection. In G. Salomon & B. Nevo (Eds.), Peace education: The concept, principles, and practices in the world. Erlbaum.

Salomon, G., & Cairns, E. (Eds.). (2010). Handbook on peace education. Psychology Press.

Smith, A., & Vaux, T. (2003). Education, conflict and international development. Department for International Development (DFID).

UNHCR (2021). Teachers in crisis contexts training package. Retrieved May 20, 2025 from https://www.unhcr.org

UNICEF (2015). Learning for peace: Education as a catalyst for peacebuilding. Retrieved May 20, 2025 from https://www.unicef.org

UNICEF (2019). Child-friendly schools and peace education: Guidelines for inclusive practice. United Nations Children’s Fund.

UNESCO (2017). Education for peace and sustainable development: A guide for curriculum developers.

UNESCO (2019). Global education monitoring report: Migration, displacement and education – Building bridges, not walls.

Опубліковано

18.06.2025

Номер

Розділ

СОЦІОЛОГІЯ: АКТУАЛЬНЕ, ДИСКУСІЙНЕ