Поєднання переконань та поведінки: як впевненість у собі і навчальні зусилля перетворюють локус контролю на академічну успішність
DOI:
https://doi.org/10.29038/2306-3971-2025-01-34-34Ключові слова:
локус контролю, академічна успішність, впевненість у собі, навчальні зусилля, SEM модельАнотація
У цій публікації розглядається як локус контролю опосередковано впливає на академічну успішність через послідовну медіацію впевненості у собі та навчальних зусиль. Було використано дані дослідження UNiDOS, котре проводилося в листопаді-грудні 2024 року за допомогою онлайн-опитування в LimeSurvey. Посилання на опитування розсилалося на електронні адреси студентів. Аналіз даних проводився для 1219 студентів другого курсу і старше Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Щоб з’ясувати, як впевненість у собі і навчальні зусилля опосередковують зв’язок між локусом контролю та академічною успішністю, ми застосували SEM модель; вона продемонструвала хорошу відповідність даним. Прямий ефект локусу контролю на успішність виявився статистично незначущим, а опосередкований (локус контролю – впевненість у собі – навчальні зусилля – академічна успішність) був значущим. Чим більш інтернальним є локус контролю, тим сильніша впевненість у собі. Остання сприяє до вищим навчальним зусиллям, що врешті призводить до кращих академічних результатів. Основні обмеження дослідження включають крос-секційний дизайн, вимірювання навчальних зусиль через самооцінку їх студентами та нерепрезентативність вибірки. В подальших дослідженнях слід використовувати лонгітюдний або експериментальний дизайн, враховувати об’єктивні метрики для вимірювання навчальних зусиль, виявляти потенційні модератори, наприклад, спеціальність чи курс навчання. Загалом наші результати підкреслюють важливість у навчальному процесі як впевненості студентів у своїх силах під час виконання завдань, так і докладених зусиль. Це сприяє подоланню розриву між потенціалом студентів та їхніми академічними досягненнями.
Посилання
Alias, M., Akasah, Z. A., & Kesot, M. J. (2016). Relationships between locus of control, self-efficacy, efforts and academic achievement among engineering students. In MATEC Web of Conferences (Vol. 68, p. 18004). EDP Sciences. https://doi.org/10.1051/matecconf/20166818004
Althubaiti, S. M., Alharbi, N. S., Althubaiti, A., Alzahrani, A., & Agha, S. (2024). Locus of control, learning styles, and academic achievement of saudi pre-professional medical students: A cross-sectional study. Academic Psychiatry 49, 65–69. https://doi.org/10.1007/s40596-024-02056-9
Apriyanti, A., & Wardoyo, C. (2022). Multitasking media, online vigilance, locus of control, and student academic performance. Assets: Jurnal Akuntansi dan Pendidikan, 11(2), 97–111. https://doi.org/10.25273/jap.v11i2.12109
Au, E. W. M. (2014). Locus of control, self-efficacy, and the mediating effect of outcome control: predicting course-level and global outcomes in an academic context. Anxiety, Stress, & Coping, 28(4), 425–444. https://doi.org/10.1080/10615806.2014.976761
Bahçekapılı, E., & Karaman, S. (2020). A path analysis of five-factor personality traits, self-efficacy, academic locus of control and academic achievement among online students. Knowledge Management & E-Learning: An International Journal, 12(2) 191–208. https://doi.org/10.34105/j.kmel.2020.12.010
Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84(2), 191–215. https://doi.org/10.1037/0033-295X.84.2.191
Carden, R., Bryant, C., & Moss, R. (2004). Locus of control, test anxiety, academic procrastination, and achievement among college students. Psychological Reports, 95(2), 581–582. https://doi.org/10.2466/pr0.95.2.581-582
Diseth, Å., Pallesen, S., Brunborg, G. S., & Larsen, S. (2009). Academic achievement among first semester undergraduate psychology students: the role of course experience, effort, motives and learning strategies. Higher Education, 59(3), 335–352. https://doi.org/10.1007/s10734-009-9251-8
Drago, A., Rheinheimer, D. C., & Detweiler, T. N. (2016). Effects of locus of control, academic self-efficacy, and tutoring on academic performance. Journal of College Student Retention: Research, Theory & Practice, 19(4), 433–451. https://doi.org/10.1177/1521025116645602
Dunlosky, J., Badali, S., Rivers, M. L., & Rawson, K. A. (2020). The role of effort in understanding educational achievement: Objective effort as an explanatory construct versus effort as a student perception. Educational Psychology Review, 32(4), 1163–1175. https://doi.org/10.1007/s10648-020-09577-3
Findley, M. J., & Cooper, H. M. (1983). Locus of control and academic achievement: A literature review. Journal of Personality and Social Psychology, 44(2), 419–427. https://doi.org/10.1037/0022-3514.44.2.419
Ghasemzadeh, A., & Saadat, M. (2011). Locus of control in Iranian university student and its relationship with academic achievement. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 30, 2491–2496. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.10.486
Goodman, S., Jaffer, T., Keresztesi, M., Mamdani, F., Mokgatle, D., Musariri, M., Pires, J., & Schlechter, A. (2011). An investigation of the relationship between students' motivation and academic performance as mediated by effort. South African Journal of Psychology, 41(3), 373–385.
Kader, A. A. (2022). Locus of control, self-efficacy, and student performance in an introductory economics course. International Review of Economics Education, 39, 100234. https://doi.org/10.1016/j.iree.2022.100234
Komarraju, M., & Nadler, D. (2013). Self-efficacy and academic achievement: Why do implicit beliefs, goals, and effort regulation matter? Learning and Individual Differences, 25, 67–72. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2013.01.005
Kyndt, E., & Onghena, P. (2014). The integration of work and learning: Tackling the complexity with structural equation modelling. In Discourses on professional learning: On the boundary between learning and working (pp. 255–291). Dordrecht: Springer Netherlands.
Li, L. K. (2012). A study of the attitude, self-efficacy, effort and academic achievement of cityU students towards research methods and statistics. Discovery – SS Student E-Journal,1, 154–183.
Li, J., Lepp, A., & Barkley, J. E. (2015). Locus of control and cell phone use: Implications for sleep quality, academic performance, and subjective well-being. Computers in Human Behavior, 52, 450–457. https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.06.021
Patil, I. (2021). Visualizations with statistical details: The ‘ggstatsplot’ approach. Journal of Open Source Software, 6(61), 3167. https: //doi.org/10.21105/joss.03167
Pearlin, L. I., & Schooler, C. (1978). The structure of coping. Journal of Health and Social Behavior, 19(1), 2–21. https://doi.org/10.2307/2136319
Rosseel, Y. (2012). lavaan: An R Package for Structural Equation Modeling. Journal of Statistical Software, 48(2), 1–36. https://doi.org/10.18637/jss.v048.i02
Rotter J. B. (1966). Generalized expectancies for internal versus external control of reinforcement. Psychological monographs, 80(1), 1–28.
Sagone, E., & De Caroli, M. E. (2014). Locus of control and academic self-efficacy in university students: The effects of self-concepts. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 114, 222–228. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.12.689
Suphi, N., & Yaratan, H. (2011). Effects of learning approaches, locus of control, socio-economic status and self-efficacy on academic achievement: a Turkish perspective. Educational Studies, 38(4), 419–431. https://doi.org/10.1080/03055698.2011.643107
Yongmei, H., & Chen, Y. (2023). The relationship between locus of control and academic adaptability among college students: Mediating effect of academic self-efficacy. European Journal of Education and Pedagogy, 4(1), 73–77. https://doi.org/10.24018/ejedu.2023.4.1.542
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Ruslana Moskotina

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.