Масове кіно як чинник ціннісних орієнтацій студентів (за результатами соціологічного дослідження)

Автор(и)

  • Svitlana Salnikova Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки https://orcid.org/0000-0001-6368-9480
  • Artur Klymiuk Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки

DOI:

https://doi.org/10.29038/2306-3971-2018-01-45-52

Ключові слова:

характер впливу кіно, рівень поширеності кіно, одновимірний розподіл, ціннісно-нормативна система

Анотація

Дослідження полягає у виявленні особливостей впливу сучасного масового кіно на формування ціннісних орієнтацій студентської молоді в рамках кількісної стратегії. Емпірична база статті – результати пілотного дослідження, проведеного лабораторією соціологічних досліджень Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки серед студентів 2–4-го курсів у період із 26.09.2018 до 05.10.2018 (обсяг вибірки становить 210 осіб).

Виявлено, що рівень поширеності масового кіно серед студентів є високим (85,6 %) і характер його впливу визначається як  позитивний (50,8 %) чи нейтральний (35,8 %). Негативний вплив (3,3 %) проявляється в наявності сцен насильства, пропагуванні алкоголю й наркотиків, утечі від реальності тощо. Позитивний вплив кіно полягає в психологічному розвантаженні (55,8 %), сприянні інтелектуальному розвитку (43,3 %) та формуванню життєвих стратегій (35,0 %). Масове кіно формує образ авторитетного або життєлюбного лідера, патріотичність не є його обов’язковою рисою.

«Подивитися фільм» для студента означає розважитися (58,3 %), та провести вільний час (55,0 %), першочергово звертаючи увагу на сюжет фільму (68,3 %), акторську гру (58,3 %), оригінальність картини (35,0 %), сценарій (30,8 %) тощо. Та й призначення кіно, на думку студентської молоді, полягає в тому, аби бути засобом відпочинку і розваги (55,0 %), пропагувати позитивні моральні цінності (45,8 %), бути джерелом нових знань про світ і людей (45,0 %). На користь розважальної місії фільму свідчить розподіл жанрових уподобань волинських студентів, а це – кінокомедії (60,8 %), пригодницькі фільми (43,3 %), детективи (35,8 %), ліричні фільми про любов і сім’ю (35,0 %) тощо. Інтернет є основним ресурсом для перегляду кіно (79,2 %), незначна частка студентів відвідує кінотеатри (15,0 %). Вибір контенту залежить від ціннісно-нормативної бази кожного.

Посилання

Bondarenko, Yu. (2014). Fiction Movie as a Tool to Spread the Ideology. Sociological studios. 2(5), P. 46–51

Vasilyuk, F. E. (1984). Psychology of experience (analysis of overcoming critical situations). Moscow : Publishing house of Moscow State University. 240 p.

Glotov, M. B., Golovin, N. A. (2016). Modern sociological theories: A textbook and a workshop for undergraduate and postgraduate studies. Sociological Journal. Vol. 22. № 4. P. 159–165. https://doi.org/10.19181/socjour.2016.22.4.4813

Myroshkina, O. S. (2012). Modern cinema as a factor in the development of value orientations for children in orphanages. Humanitarian research, № 10, Retrieved August 11, 2018 from URL: http://human.snauka.ru/ 2012/10/1831.

Muradyan, O., Salnikova, S., Sydorov, M., Sereda, O. (2018). Value Orientations of the First Year Students (According to the Results of the Interuniversiyu Survey). Visnyk of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series: Sociological studies of contemporary society: methodology, theory, methods, Issue 40, P. 125–132.

Muradyan, Ye. S., Salnikova, S. A., Titarenko, L. G., Shirokanova, A. O. (2014). The dynamics of value and norm system and life chances: the experience of post-Soviet transformation in the Borderlands. Vilnyus: YeGU, 366 p.

Svid, O., Sokuryanska, L. (2017). Dynamics of value orientations of Ukrainian students at the time of independence: return to «materialism»? Ukrainian Sociological Journal, Issue 17–18, No 1–2, P. 135–139.

Skrypkar, M. V. (2009). Impact of manipulative technologies of cinema on the process of socialization and formation of value orientations of youth: author’s abstract. diss. cand. sociological sciences. Chita. 24 p.

Sherkovin, Yu. A. (1982). The problem of value orientation and mass information processes. Psychological Journal, T. 3, No. 5, P. 235–745.

Завантаження

Опубліковано

27.12.2018

Номер

Розділ

СОЦІАЛЬНІ РЕАЛЬНОСТІ В ЕМПІРИЧНИХ ДОСЛІДЖЕННЯХ

Статті цього автора (цих авторів), які найбільше читають

1 2 > >>