Проблематика соціально-філософського складника вищої освіти: український аспект
DOI:
https://doi.org/10.29038/2306-3971-2021-02-14-20Ключові слова:
філософія, соціологія, вища освіта, індивідуальна етика, соціальна практика, перспективи державотворенняАнотація
У статті здійснено аналіз ролі філософії й соціології як двох головних векторів формування світогляду сучасної людини в європейській культурі і їх сьогоднішнього стану в програмах підготовки студентів закладів вищої освіти в Україні. Скорочення часу вивчення основ філософії та соціології, відмова деяких негуманітарних факультетів від цих курсів у навчальних планах підготовки студентів оцінено як не лише помітну тенденцію в українській освіті. Зміст цього процесу розглянуто в контексті функціонування й розвитку українського суспільства та Української держави: освіта є фундаментальним соціальним інститутом і повинна забезпечити індивіда фундаментальними орієнтирами в просторі й часі, у межах етнічної та національної культури, індивідуальної й громадянської етики, політичних духовних та інших цінностей. Курс на забезпечення індивіда лише професійними компетенціями з позиції філософії й соціології видається хибним, безперспективним. Такий курс, якщо він стає основним орієнтиром і критерієм оцінки ролі освіти в суспільстві, на нашу думку, призведе до знецінення національної освіти й збіднення людського потенціалу країни. Доведено, що вже зараз майбутні перспективи «звуженої» вищої освіти помітні в українському соціальному процесі у всіх його аспектах. Відсутність або зменшення обсягу світоглядної освіти в молодого покоління українських громадян становить стратегічну небезпеку для України.
Посилання
About higher education. Law of Ukraine from 02.11.2021 № 1838-ІХ. Retrieved November 03, 2021 from https://ips.ligazakon.net/document/T141556
Bilohur, V., Kravchenko, O., LishchukTorchynska, T., Yukhymenko, N. (2020). Generic and professional managerial skills: changing nature, thinking and roles, Naukovyi Visnyk Natsionalnoho Hirnychoho Universytetu, 3, 151–156. https://doi.org/10.33271/nvngu/2020-3/151
Chernysh, N. (2018). Condition of Contemporary General Sociological Theorising: Global Experience and Local Specifications. Ukr. socium, 1 (64), 19–35. https://doi.org/10.15407/socium2018.01.019
Golovakha, Ye., Panina, N. (2001). The post-Soviet de-Institutionalization and the Emergence of New Social Institutions in the Ukrainian Society. Sociology: Theory, Methods, Market Analysis, 4, 5–22.
Golovaha, E., Panina, N. (2008). Post-soviet Anomie: Aspects of the Way out of the State of Anomic Demoralization in Russia and the Ukraine. Social Sciences and Modernity, 6, 5–10.
Golovakha Ye. about the «phenomenon of the immoral majority». Day. March 21, 2017. Retrieved October 09, 2021 from https://day.kyiv.ua/uk/article/podrobyci/pro-fenomen-amoralnoyi-bilshosti.
Gorsky, V. (2001). Philosophy in Ukrainian culture: (methodology and history). Kyiv: Center for Practical Philosophy. Integration. Encyclopedia of Modern Ukraine (EMU). Retrieved November 14, 2021 from https://esu.com.ua/
Krymsky, S. (1996). Value-semantic universe as a subject field of philosophy. Philosophical and sociological thought, 3–4, 102–116.
Kvit, S. (2020). Higher Education in Ukraine in the Time of Independence: Between Brownian Motion and Revolutionary Reform. Kyiv-Mohyla Humanities Journal, 7, 141–159. Retrieved November 15, 2021 from http://kmhj.ukma.edu.ua/ , https://kvit.ukma.edu.ua/wp-content/uploads/2021/01/Kvits-Article-2.pdf
Kvit, S. (2021). Election program of NaUKMA presidential candidate Serhiy Kvit. Retrieved December 15, 2021 from https://kvit.ukma.edu.ua
Okonskaya, N., Korkishko, A. (1995). The integral concept of man as the basis of a new approach in the philosophy of history. Man as an object of integrative anthropology. Sevastopol: SevSTU, 26-27.
Plokhy, S. (2016). The gates of Europe. History of Ukraine from the Scythian wars to independence. Kharkiv: Family Leisure Club, 23–25.
Salnikova, S. (2014). Ukrainian Society under Conditions of Total Anomy. Economics & Sociology, 7(2), 183–198. dx.doi.org/10.14254/2071-789X.2014/7-2/15
Sellers ratings. TEXTY.ORG.UA. Retrieved November 10, 2021 from https://texty.org.ua/d/socio/
Social dimensions of society. Kyiv: Institute of Sociology of the National Academy of Sciences of Ukraine. Retrieved November 11, 2021 from https://i-soc.com.ua/ua/edition/socialni-vimiri-suspilstva/
Sydorov, М., Salnikova, S. (2021). SERVQUAL Model in HEI Monitoring Survey as a Part of quality Assurance Poli-cy. Advances in Economics, Business and Management Research, Atlantis Press, 170, 204–209. https://dx.doi.org/ 10.2991/aebmr.k.210320.036
Universal Evolutionism and Global Problems (2007). Moscow: IF RAS. Retrieved November 11, 2021 from сhttps://iphras.ru/uplfile/root/biblio/2007/Univers_evol_1.pdf
Vermenych, Ya. (2018). The Frontier Factor in Regional Studies: Search for Modern Challenges. Kyiv: Institute of History of Ukraine, National Academy of Sciences of Ukraine. Issue 12, 83–106. Retrieved November 12, 2021 from http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/160782.
Vorona, V. (2020). Sociological essays of a political economist. Kyiv: Institute of Sociology of the NAS of Ukraine, 117–120.
Who are we? Portrait of Ukrainians through the eyes of Ukrainians. Retrieved November 10, 2021 from https://uifuture.org/publications/hto-my-portret-ukrayincziv-ochyma-ukrayincziv/
Yemelianova, Yu., Tereshchenko, A. (2020). Ukrainian educational student migration in the context of globalization challenges. Sociological studios, 2 (17), 6–12. DOI: 10.29038/2306-3971-2020-02-06-12.
Yermolenko, A. (2002). Philosophy is practical. Philosophical encyclopedic dictionary. Kyiv: Abris, VI, 742 p., 680–681. Retrieved November 11, 2021 from https://shron1.chtyvo.org.ua/Shynkaruk_Volodymyr/
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Yuliia Yemelianova
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.