Практична реалізація факторіального дизайну засобами R
DOI:
https://doi.org/10.29038/2306-3971-2015-02-58-66Ключові слова:
мова статистичного програмування R, метадані, експериментальний дизайн в опитуванні, віньєтка, побудова запитальника, D-ефективність вибіркиАнотація
У статті розглянуто методичні та практичні особливості реалізації експериментального дизайну в опитуванні. Основну увагу зосереджено на реалізацію методу в середовищі R, поетапне конструювання запитальника, формування масиву віньєток, ефективної вибірки, обробки й презентації результату. Дизайн апробовано на експериментальному дослідженні факторів впливу на вибір студентами першого робочого місця, що представлено у вигляді прикладу реалізації методу в R.
Посилання
1. Auspurg, K., Hinz, T. (2015), Factorial Survey Experiments, Sage, Series: Qualitative Applications in the Social Sciences, No. 175, 143 p.
2. Auspurg, K., Jäckle, A. (2012), First Equals Most Important? Order Effects in Vignette-Based Measurement. ISER Working Paper 2012-01, University of Essex: Institute for Social and Economic Research. https://doi.org/10.1177/0049124115591016
3. Hinz, T. Auspurg, K., Liebig, S. (2009), Complexity, Learning Effects, and Plausibility of Vignettes in Factorial Surveys, Paper accepted for the ASA-Conference 2009, http://kops.uni-konstanz.de/bitstream/handle/ 123456789/15067/Hinz%20etal.pdf?sequence=2
4. R Core Team. R: A language and environment for statistical computing. R Foundation for Statistical Computing (2015), Vienna, Austria, http://www.R-project.org/
5. Wheeler, R. E. (2009), Comments on algorithmic design, CRAN documentation, p. 59, https://cran.r-project.org/web/packages/AlgDesign/vignettes/AlgDesign.pdf
6. Marchenko, А., Sydorov, М. (2014), Methodical specificity of factorial surveys (on the example of pilot study of the role of ideological issues in friendships), Methodology, theory and practice of sociological analysis of contemporary society, Issue 20, Pp. 116–122.
7. “The job placement of students of the Faculty of sociology. Activities after studies”, http://www.soc.univ.kiev.ua/uk/nauka/diyalnist-pislya-zakinchennya-navchannya
8. “The job placement of students of the Faculty of sociology. Search the first job”, http://www.soc.univ.kiev.ua/uk/nauka/poshuk-pershoyi-roboti
9. “The job placement of students of the Faculty of sociology. Factors of choice a workplace”, http://www.soc.univ.kiev.ua/uk/nauka/faktori-viboru-robochogo-miscya
2. Auspurg, K., Jäckle, A. (2012), First Equals Most Important? Order Effects in Vignette-Based Measurement. ISER Working Paper 2012-01, University of Essex: Institute for Social and Economic Research. https://doi.org/10.1177/0049124115591016
3. Hinz, T. Auspurg, K., Liebig, S. (2009), Complexity, Learning Effects, and Plausibility of Vignettes in Factorial Surveys, Paper accepted for the ASA-Conference 2009, http://kops.uni-konstanz.de/bitstream/handle/ 123456789/15067/Hinz%20etal.pdf?sequence=2
4. R Core Team. R: A language and environment for statistical computing. R Foundation for Statistical Computing (2015), Vienna, Austria, http://www.R-project.org/
5. Wheeler, R. E. (2009), Comments on algorithmic design, CRAN documentation, p. 59, https://cran.r-project.org/web/packages/AlgDesign/vignettes/AlgDesign.pdf
6. Marchenko, А., Sydorov, М. (2014), Methodical specificity of factorial surveys (on the example of pilot study of the role of ideological issues in friendships), Methodology, theory and practice of sociological analysis of contemporary society, Issue 20, Pp. 116–122.
7. “The job placement of students of the Faculty of sociology. Activities after studies”, http://www.soc.univ.kiev.ua/uk/nauka/diyalnist-pislya-zakinchennya-navchannya
8. “The job placement of students of the Faculty of sociology. Search the first job”, http://www.soc.univ.kiev.ua/uk/nauka/poshuk-pershoyi-roboti
9. “The job placement of students of the Faculty of sociology. Factors of choice a workplace”, http://www.soc.univ.kiev.ua/uk/nauka/faktori-viboru-robochogo-miscya
Завантаження
Опубліковано
21.05.2018
Номер
Розділ
МЕТОДОЛОГІЯ ТА МЕТОДИ СОЦІОЛОГІЧНИХ ДОСЛІДЖЕНЬ