Час відповіді респондента на запитання як фактор оцінки якості даних
DOI:
https://doi.org/10.29038/2306-3971-2017-01-36-43Ключові слова:
гіпотези про рівність медіан, довірчий інтервал для медіани, парадані, віньєтки, он-лайн-опитування, часові міткиАнотація
Комп’ютерні засоби анкетування уможливили фіксацію часу відповідей на запитання як додаткового фактора оцінки їх якості. У межах статті запропоновано підхід до оцінювання якості відповіді на запитання за допомогою оцінювання порогових значень часових характеристик відповідей на віньєтки в он-лайн-опитуванні, здійсненому із застосуванням факторіального дизайну в програмі R. Для цього використано відповіді на серію з п’ти віньєток з описом складних експериментальних ситуацій і мінімальним їх прочитанням за 10 секунд, отримані під час суцільного опитування студентів факультету соціології Київського національного університету імені Тараса Шевченка в он-лайн-оболонці LimeSurvey (2015).
Побудову та аналіз довірчого інтервалу за варіаційним рядом або довірчого інтервалу для медіани застосовано як метод статистичного усунення викидів. Відмінність між моделлю, побудованою для вказаного часового інтервалу, і загальною повною моделлю не є надто великою. Значущу відмінність між розподілом часу простежено лише між першою віньєткою та всіма іншими: віньєтки є однотипними, тому час витрачається на побудову розуміння експериментальної ситуації лише для першої віньєтки, а всі інші вже сприймаються «за аналогією». Наповненість часових інтервалів за статтю показує, що частка жінок, які дали швидку відповідь, із кожною наступною віньєткою зменшується, а чоловіків – навпаки, збільшується. Імовірно, чоловіки менш ретельно ставляться до завдань, їм швидше набридає читати віньєтки зі схожими експериментальними ситуаціями.
Обумовленість часу відповіді на запитання іншими факторами – структура та складність запитання, особисті якості респондента тощо – потребує додаткових досліджень, зокрема із застосуванням регресійного аналізу.
Посилання
2. Sydorov, M. V.-S., Sereda, O. S., Mramornova, O. M. (2015), Use of LimeSurvey for Online Implementation of Factorial Design in Surveys, Topical Issues of Sociology, Psychology and Pedagogy, No. 29, Vol. 4, Pp. 134–141.
3. Bassili, J. N., Fletcher, J. F. (1991), Response-Time Measurement in Survey Research a Method for CATI and a New Look at Nonattitudes, Public Opinion Quarterly, Vol. 55, No. 3, Pp. 331–346.
4. Draisma, S., Dijkstra, W. (2004), Response Latency and (Para)Linguistic Expressions as Indicators of Response Error, Methods for Testing and Evaluating Survey Questionnaires, S. Presser … [et al.], John Wiley and Sons, Inc., Hoboken, New Jersey, Pp. 131–147.
5. Heerwegh, D. (2003), Explaining response latencies and changing answers using client-side paradata from a web survey, Social Science Computer Review, No. 21, Pp. 360–373.
6. Kreuter, F. (2013), Improving surveys with paradata: analytic uses of process information, Joint Program in Survey Methodology, University of Maryland, Institute for Employment Research, Nuremberg Ludwig Maximilian University, Munich, Wiley, 418 p.
7. LimeSurvey (2016), The most popular Free Open Source Software survey tool on the web, https://www.limesurvey.org/
8. Malhotra, N. (2008), Completion Time and Response Order Effects in Web Surveys, Public Opinion Quarterly, No. 72, Vol. 5, Pp. 914–934.
9. Ratcliff, R. (1993), Methods for dealing with reaction time outliers, Psychological Bulletin, No. 114, Pp. 510–532.
10. Sendelbah, A., Vehovar, V., Slavec, A., Petrovcic, A. (2016), Investigating respondent multitasking in web surveys using paradata, Computers in Human Behavior, No. 55, Pp. 777–787.
11. Yan, T., Tourangeau, R. (2008), Fast Times and Easy Questions: The Effects of Age, Experience and Question Complexity on Web Survey Response Times, Applied Cognitive Psychology, No. 22, Vol. 1, Pp. 51–68.
12. Zandt van, T. (2002), Analysis of response time distributions, Stevens’ handbook of experimental psychology, 3rd ed., Vol. 4: Methodology in experimental psychology, J. Wixted, H. Pashler, New York: John Wiley and Sons, Inc