Популярні маніпуляції із соціологічними даними: критичний аналіз
DOI:
https://doi.org/10.29038/2306-3971-2024-01-35-35Ключові слова:
маніпуляція, маніпулятивні технології, великі дані, пропаганда, дезінформація, протидія маніпулятивним технологіямАнотація
Мета статті – аналіз популярних форм маніпуляцій із кількісними соціологічними даними. Звернено увагу на той факт, що зростання обсягів Big Data та розвиток технологій їх обробки в сучасному світі призвели до виникнення нових можливостей для маніпуляції інформацією шляхом активного використання методів пропаганди, дезінформації, фішингу й інших, що має значний вплив на суспільство та провокує викривлення інформації через поширення неправдивих й оманливих даних, які руйнують довіру до авторитетних джерел і ЗМІ; напряму впливає на соціальну стабільність, викривляє реальну картину подій та спричиняє виникнення конфліктів, соціальної напруги й масових заворушень. У статті розкрито думку про те, що маніпуляції даними, отриманими в результаті соціологічних досліджень, можуть бути застосовані для формування фейкової картини реальності, яка впливає на думки та поведінку людей, деформуючи громадську думку. Особливої актуальності набуває вивчення маніпулятивних технологій у контексті російської збройної агресії проти України, що спровокувало розгортання ще й інформаційної війни. Окрему вагу приділено детальному аналізу соціологічних теорій, які різнобічно висвітлюють проблему впровадження технологій маніпуляції даними – «двомислення», «виробництва згоди», «спіраль мовчання», «пакетування реальності», «поштовх».
Посилання
Bekeshkina, I. (2019). Civil society in Ukraine: citizens’ view. In O. Reznik (Eds.), Sociological dimensions of civil society in Ukraine (pp. 110–119). Kyiv: Institute of Sociology of the National Academy of Sciences of Ukraine.
Edward, H. С., & Chomsky, N. (1988). Manufacturing Consent: the Political Economy of the Mass Media. London: Random House. Retrieved May 9, 2024 from http://surl.li/urilt
IOM in Ukraine (2020). Life after the conflict: a survey on socio-demographic and socio-economic characteristics of veterans of the conflict in eastern Ukraine and their families. Kyiv: International Organization for Migration (IOM). Retrieved April 25, 2024 from https://ukraine.iom.int/sites/g/files/tmzbdl1861/files/documents/veterans_ reintegra¬tion_survey_2020_ukr.pdf
Kyrychenko, R., & Salnikova, S. (2022). Dynamics of Aggressive Discourse on Ukraine and the West in the Russian Pro-Government Media in 2000-2022. European Journal of Transformation Studies, 12(2), 172–191. Retrieved April 10, 2024 from https://www.journal-transformation.org/docs/issues/EJTS_2022_Vol_10_No_2/EJTS_2022_ Vol_10_No_2.pdf
Lynch, C. (2008). Community cleverness required. Big data. Nature, 455(7209). Retrieved May 5, 2024 from https://www.nature.com/articles/455001a
Moriy, Yu. et al. (2022). Analysis of the system of social protection of veterans and military personnel. Retrieved April 25, 2024 from https://legal100.org.ua/wp-content/uploads/2022/08/2022-Bila-kniga.pdf
Noelle-Neumann, E. (1974). The Spiral of Silence: A Theory of Public Opinion. Journal of Communication, 24(2), 43–51. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1460-2466.1974.tb00367.x
Noelle-Neumann, E. (1993). The Spiral of Silence: Public Opinion – Our Social Skin. University of Chicago Press.
Orwell, G. (1949). 1984. HarperCollins Publishers. Retrieved April 14, 2024 from http://surl.li/urikx
Paniotto, V., Maksimenko, V., & Kharchenko, N. (2014). Statistical analysis of sociological data: monograph. Kyiv: KM Academy.
Salnikova, S. (2014). The Charityof Population of East European Countrieswiththe Soviet Past. Sociological Studios, 2 (5), 39–45. https://doi.org/10.29038/2306-3971-2014-02-39-45
Salnikova, S. (2021). Sampling in Sociological Research. Lutsk: Veza-Print.
Salnikova, S., Muradyan, O., & Sydorov, M. (2020). International Macrosocial Indicators as Analytical Tools in Sociology. Sociological Studios, 2 (17), 41–54. DOI: 10.29038/2306-3971-2020-02-41-54
Schiller, H. I. (1976). Communication and Cultural Domination. International Arts and Sciences Press, 901. North Broadway, White Plains, New York, 126.
Schiller, H. I. (1989). Culture, Inc.: The Corporate Takeover of Public Expression. Oxford University Press. Retrieved April 10, 2024 from https://library.uniteddiversity.coop/Media_and_Free_Culture/Culture_Inc-The_Corporate_Takeover_of_Public_Expression-Herbert_I_Schiller.pdf
Sydorov, М., & Salnikova, S. (2021). SERVQUAL Model in HEI Monitoring Survey as a Part of Quality Assurance Policy. Advances in Economics, Business and Management Research, 170, 204–209. https://dx.doi.org/10.2991/aebmr.k.210320.036
Thaler, R. H. (2015). Misbehaving: The Making of Behavioral Economics. W. W. Norton & Company. Retrieved April 19, 2024 from http://surl.li/uriqk
Thaler, R. H., & Sunstein, C. R. (2008). Nudge: Improving Decisions About Health, Wealth, and Happiness. Retrieved April 23, 2024 from https://books.google.com.ua/books/about/Nudge.html?id=dSJQn8egXvUC&redir_esc=y
Velychko-Tryfonyuk, R. et al. (2024). Current needs and vision of opportunities for career and professional growth of veterans. Report of the Ukrainian Veterans Fund under the Ministry of Veterans Affairs. Retrieved April 25 2024 from https://veteranfund.com.ua/wp-content/uploads/2024/02/pracevlashtuvanna.pdf
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.